2014/01/07

FOOD: Selfmade pindakaas

Pindakaas: een bron van bouwstoffen, vitaminen en mineralen, rijk aan vezels en eiwitten die bijdragen aan de groei van je spieren! 

In het 'Voedselzandloper' kookboek van Pauline Weuring zag ik een recept om zelf pindakaas te maken van weinig ingrediënten. Het enige wat je nodig hebt is 250 gram ongezouten, het liefst geroosterde pinda's (of andere lekkere noten), 1 theelepel kaneel, een keukenmachine en een leeg groente-potje! 



Het Voedselzandloper Kookboek

Pindakaas is één van mijn favoriete smeersels dus dit moést ik uitproberen! Daarnaast heb ik altijd wel noten en kaneel in huis dus ik kon meteen aan de slag.

Ik heb de pinda's in een grote kom gedaan en fijn gemalen met een staafmixer. Helaas heb ik zelf (nog) geen keukenmachine dus geduld is een schone zaak. Gelukkig houd ik van pindakaas met stukjes noot want je krijgt de pinda's met een staafmixer niet heel fijn. 
Vervolgens heb ik er aardig wat kaneel doorgeroerd en een heel klein beetje zeezout. De pindakaas wordt niet heel smeuïg omdat er geen overload aan olie of iets dergelijks doorheen gaat. Om het smeersel toch iets smeuïger en zoeter te maken heb ik er een heel klein beetje honing, een scheutje water en een snufje vanillepoeder aan toegevoegd. (Dit heb ik zelf bedacht dus optioneel!!) De pindakaas blijft vrij kruimig en smeert niet lekker uit maar dit doet de smaak zeker niet ten onder. 

Voilà

Toen ik tevreden was over de smaak heb ik de pindakaas in een leeg groente-potje gelepeld. Héérlijk op een rijstwafel met plakjes banaan of een beetje pure chocoladehagels! Eet smakelijk!

Xoxo Anneke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten