2014/01/05

FOOD: 3x power ontbijtjes!

In mijn middelbareschooltijd deed ik nooit aan ontbijten, puur omdat ik zo vroeg niets door mijn keel kreeg. Vandaag de dag kan ik echt niet meer zonder! Het is erg belangrijk dat je goed ontbijt zodat je de dag optimaal en vol energie kunt beginnen. 

#1: Havermout
Een van mijn favoriete ontbijtjes is ouderwetse havermoutpap! En dan vooral als het nog warm is.. Héérlijk, vooral op deze gure winterdagen! Ik maak mijn havermout meestal klaar in de magnetron, lekker snel! Als je wat meer tijd hebt kun je het ook aan de kook brengen op het vuur (blijf in de buurt). Ik doe ongeveer 5 eetlepels havermoutvlokken in een kom en voeg hier een scheut sojamelk bij, aangelengd met water. Ik zet het ongeveer anderhalve minuut in de magnetron totdat het kookt! Om de pap wat minder dik te maken voeg ik nog wat extra melk of water toe. Verder varieer ik veel qua toppings. De ene keer voeg ik kokosbloesemsuiker (of honing), banaan en cacao-nibs toe en de andere keer noten, rozijnen, appel en kaneel (ja, appeltaart)! Ook is het erg gezond om af en toe een eetlepel chia- of (gebroken) lijnzaad aan je havermout toe te voegen, voor de nodige eiwitten en omega-3 vetzuren. Met dit ontbijt kun je eindeloos variëren en toevoegen wat je maar lekker vindt!

Havermout met walnoten, rozijnen, lijnzaad en honing


#2: Banaan/ei pannenkoekjes (glutenvrij)
Het tweede power ontbijt, wat zeker tot mijn favorieten behoort, zijn banaan/ei pannenkoekjes. Ze zijn ontzettend simpel om te maken, dus geen excuus dat hier 's ochtends geen tijd voor is! Desnoods maak je het de avond ervoor al klaar. Je mengt een geprakte banaan met twee eieren en roert dit goed door elkaar. Optioneel kun je er ook nog een theelepel chia- of lijnzaadjes doorheen roeren. Vervolgens bak je in een klein koekenpannetje drie tot vier kleine pannenkoekjes, tot het beslag op is. Ik bak altijd in kokosvet omdat dit gezonder is dan vloeibare boter of olijfolie. Kokos is namelijk een van de enige vetten die tegen hogere temperaturen kan. Daarnaast bevatten de verzadigde vetten in kokosvet voor het grootste deel middellange vetzuurketen (waaronder laurinezuur waar moedermelk voor een groot deel uit bestaat), welke heel belangrijk zijn voor je lichaam. Kokosvet of olie is de meest stabiele vorm van vet die er is! #2: Heerlijk met een beetje honing, geraspte kokos en wat gemengde (ongebrande) noten! Houd je meer van hartig? Voeg dan wat verkruimelde geitenkaas of feta toe aan je 'beslag'!

Banaan/ei pannenkoekjes met honing en geraspte kokos

#3: Rijstwafels met pindakaas en plakjes banaan
Op nummer drie een iets lichter ontbijtje maar zeker energierijk! Rijstwafels (of crackers, wat je maar lekker vindt) met pindakaas en plakjes banaan. Je kunt de maaltijd uiteraard iets zwaarder maken door te kiezen voor (rogge)brood. Pindakaas zit boordevol gezonde onverzadigde vetten wat heel gezond voor je is. Ik ben er gek op! Sinds kort maak ik zelf mijn pindakaas. Hier zal ik later een post over plaatsen! Ik besmeer de rijstwafels met een lekkere laag pindakaas en leg hier overheen lekker veel plakjes banaan. Mmm, deze combinatie! Net als pindakaas met pure chocoladehagels of Nutella...... 

Mmm, deze combinatie!

Met deze ontbijtjes zul je geheid merken dat je vol energie de dag begint en veel langer verzadigd bent. Make your day!


Xoxo Anneke

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen