2014/01/19

FOOD: Bananabread

Ik wilde al heel lang een keer een lekkere bananabread maken maar kon nooit hét perfecte recept vinden. In het Voedselzandloper kookboek van Pauline Weuring vond ik ook een recept voor bananabread, glutenvrij en zonder toegevoegde suikers. Vandaag heb ik het dan eindelijk gemaakt (met wat kleine aanpassingen)! En wat is deze lekker, hij is al voor de helft op... Ik ben fan!

Het overheerlijke resultaat!

Benodigdheden:
3 rijpe BAKbananen (dit geeft veel meer smaak dan gewone bananen)
50 gram dadels (ontpit)
3 eieren
100 gram amandelmeel
50 gram havermout
1 1/2 tl baking soda (of zuiveringszout) of baking powder
Zeezout
Optioneel: 60 gram grof gehakte noten en wat gemalen kokos

Tip: gebruik wel echt hele rijpe bananen als je geen bakbananen kunt vinden, dit geeft het brood namelijk veel meer smaak!


Bereiding: 
Verwarm de oven voor op 175°Doe de ontpitte dadels en bananen in de keukenmachine en mix tot een glad mengsel. Ik heb (nog) geen keukenmachine dus ik heb de dadels en bananen heel fijn gesneden, wat op het zelfde neerkomt. 

Klop in een kom de eieren (met eventueel wat zeezout) luchtig in ongeveer twee minuten.
Meng dan de eieren voorzichtig door het bananenmengsel en spatel ook het amandelmeel en de bakingsoda (ik heb dit bij de toko gehaald) erdoor. Roer dit goed door tot je een egaal mengsel hebt. Voeg als laatst de noten en de kokosrasp er bij! Vet een cakevorm in of doe hier bakpapier in. Giet het mengsel in de cakevorm en bak in 40-45 minuten goudbruin. 

Als de 'cake' te snel donker wordt, kun je het blik afdekken met wat aluminiumfolie. Laat het bananenbrood goed afkoelen voor je het uit de vorm haalt. Eet smakelijk!


Xoxo Anneke

1 opmerking:

  1. Hallo Anneke, bij de ingredienten staat 50 g havermout, maar deze komt in de handleiding niet meer terug, moet deze tegelijkertijd toegevoegd worden met het amandelmeel?

    BeantwoordenVerwijderen