2014/01/15

FOOD: Osawacake

Op Rens Kroes' blog zag ik deze deze lekkere Osawa 'cake' voorbij komen. Eigenlijk is het geen cake te noemen en komt het dichter bij (energie)brood of koek. Maar goed, cake klinkt lekkerder! Ik heb het recept uitgeprobeerd en was verrast! Vullend, heerlijk smeuïg, zoet en vol met noten en vruchten...


Osawacake!


Ik was erg benieuwd naar de naam en herkomst van deze cake kan ik echter niet achterhalen. Het klinkt heel erg Japans maar het is (naar mijn idee) toch echt een Nederlands recept! Hmm, als iemand meer weet hoor ik dat graag!

Benodigdheden:
200 gram zilvervliesrijst
125 gram speltmeel
5 el geroosterde sesamzaadjes
200 gram gemengde noten
2 el kokosvet
150 gram rozijnen 
6 gedroogde vijgen en/of abrikozen in stukjes
180 ml diksap of roosvicee
100 gram havermout
1 tl vanillepoeder (natuurwinkel)
2 el kaneel
1 tl zeezout

Bereiding:
Week de rozijnen eventjes in water zodat ze lekker zacht worden. Kook vervolgens de rijst gaar. Intussen rooster je de noten even op hoog vuur en vet je de cakevorm in met het kokosvet. Verspreid 3/4 van de sesamzaadjes over de bodem van de cakevorm. Ook de zijkanten! Als de rijst gaar is, giet je het af en meng je het met de rest van de ingrediënten totdat het een plakkerige massa wordt (niet te droog en niet te vloeibaar). Doe het mengsel in de cakevorm en druk het goed aan. Vervolgens strooi je de rest van de sesamzaadjes over de bovenlaag heen. De cake bak je in en voorverwarmde oven op 180° in 30 minuutjes gaar! Tip: de rijstkorrels in de bovenlaag van de cake worden door het bakken in de oven erg hard. De tweede keer dat ik de cake gebakken heb, heb ik een klein beetje beslag zonder rijst apart gehouden en dit als bovenlaag gebruikt zodat m'n tanden bespaart werden!

Heerlijk als ontbijt of tussendoortje bij de thee! Je kunt het trouwens ook prima (per plakje) invriezen. Geen zin om te kokkerellen? De cake is ook verkrijgbaar bij EkoPlaza!


Xoxo Anneke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten