2014/01/10

FOOD: Gezonde friet!

Toen ik elf jaar was heb ik in Amerika voor het eerst zoete aardappel (ook wel bataat genoemd) gegeten en heb hier slechte herinneringen aan overgehouden. Ik heb het daarna nooit weer gehad. Toen ik op internet een artikel tegen kwam over friet van zoete aardappel wilde ik dit meteen uitproberen. Niet alleen omdat ik nieuwsgierig was maar ook omdat het super gezond blijkt te zijn! De zoete aardappel is van origine geen 'echte' aardappel maar een zetmeelhoudende knol, dus officieel een groente. Daarnaast bevatten ze vele vitaminen zoals A en C en veel minder koolhydraten in vergelijking met de 'gewone' pieper. Ze bevatten relatief veel vezels waardoor je minder nodig hebt om vol te raken!

Voor deze heerlijke friet snijd je de zoete aardappel in reepjes. Laat de schil vooral zitten, hier zitten namelijk de meeste vitaminen in en het is ook nog eens veel lekkerder. Laat vervolgens de frieten een klein half uurtje in een kom met water staan. Hiermee spoel je het zetmeel eraf en worden ze tijdens het bakken krokanter! 

Dep de frietjes droog en besprenkel ze met olie en bestrooi ze met je favoriete kruiden. Ik gebruik  hiervoor meestal knoflook, zeezout, peper, paprikapoeder en komijn. Het is maar net wat ik in huis heb en waar ik zin in heb. Nadat de 'marinade' een beetje ingetrokken is, laat je de frietjes een klein half uurtje garen in een voorverwarmde oven op 175-200°. Ze zijn klaar zodra ze een mooi donker-oranje kleurtje krijgen en lekker zacht zijn. Heerlijk met (selfmade) yoghurtmayo met koriander! Bon appetit!


Bataatfriet!
Xoxo Anneke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten